Followers

Sunday, April 25, 2010

aku??siapa??

tak salah nak berkawan kan..
tak salah jgk untuk memilih siapa yg terbaik tok kita..
bukan bermaksud mahu memperkecilkan owg lain..
tapi berniat untuk memperbtolkan kesilapan kt...


bagosnya andai ada seorang hamba allah yg dapat membimbing aku kearah jalan kebenaran..
bkan sebab usia muda kt harus "enjoy"
tp maut tak mengenal usia..

aku takot seandainya aku blm ada amal baik tuk dibawa bekalan di alam barzakh nnt...
adakah hari ini aku ade kumpulkan pahala tok dibawa mati???
tanda soal??
sume tanda soal??

bila ditanya tentang solat...
hari ni ckpkah solat kamu???
apa aku nak jawab??

herm..................hari ini satu solat pn aku tak kerjakan..
then??tunggu apa???pergilah solat..solat kan tiang agama..
apa aku jawab..bsk la..aku solat subuh,zohor,asar,magrib dan isyak..
tp bila subuh menjelma...........

arghhhhhh...mate ni cam melekat..tak nak bukak..herm...tdo lah...
nnt zohor boleh solat...
bila zohor tiba...nnt lah..asar boleh solat..dan berikotnyer...

ape nak jadi dgn aku ni???
org islam kah??
kenapa tak pernah tunaikan kewajiban sebagai org islam??

sesungguhnya niat sudah ada..
tp tiada inisiatif untuk melangsaikan tuntutan agama..
mahu jadi apa????

mak...selain doakan anak mak jd pandai...
yg paling penting adalah mak doakan anak mak jd muslimah yg taat perintah agama..
kalo ilmu setinggi gunung tapi tiada amal...BAGAIMANA tuhan nak jamin masuk syurga???

insyaAllah..tuhan...tolong jadikan aku insan berguna pada agama,keluarga dan diri sendiri...

2 comments:

Anonymous said...

at least rase takut tu dah ade.
takpe.kalau kita btol3 takut pd tuhan, kita akan kerjakan amaln tuh..

~AthieDoLL~ said...

hurm, bgus la lau kamu dah pk cm 2...
i pn sama gak, cuma skang ni sdg cuba mmenuhkan solat 5 waktu...
2 pn x tentu...
Vitamin "M" terlalu kuat sampai kdang2 trus berniat abaikan... Nauzubillah.........

KAWAN memainkan peranan penting dlm pembangunan diri kita...

Cara terbaik yg u dpt ikut untuk penuh kan solat adalah berkawan ngan org2 alim dan kuat agama, (yg dpercayai kealiman nya)
insyaAllah, berkawan ngan org2 alim dpt mmbimbing kita ke jalan yg benar... mereka xkan mahu melihat saudara seagama diseksa kubur juga azab neraka, n mereka akn ingatkan kamu untuk tunaikan solat...
itu mmg tips turun temurun

if u xde kawan yg mcm 2,
kwan2 biasa pn bleh jugak...psan kat kwan2 2, mintak tlg kejut kan smpai bgn... insyaAllah, mereka akan tolong kejut kan...

Jika sukar bagi kamu untuk mendapatkan pertolongan kawan2... (probably bcs diorg terleka, juga terlupa) minta lah orang yang menyayangi diri kamu untuk kejut kan...or peringatkan akan masuk nya waktu solat...

InsyaAllah secara tidak langsung dgn cara ni, kamu, kwan2 dan teman yg menyayangi kamu itu dpat mengigatkan diri mereka akan solat N menjadi insan lebih baik.

Usaha diri sendiri AMAT perlu...
kita dah minta insan lain tolong kejut kan...

Vit "M" slalu nya datang dari diri sendiri dan hasutan syaitan...

siapa lagi nk tolong diri kamu lagi jika bukan kamu sendiri...

Buang sifat "M", Lawan hasutan syaitan dan tunaikan lah solat...

byakkan mendengar ceramah-ceramah agama pn ok gak..

Itu je la tips yg mampu i bg...
bcs i pn sdg cuba membaiki diri ini...
InsyaAllah, dgn ingatkan org lain, i jgak dpt ingatkan diri sendiri..

I xde kawan yang alim kat sini, n juga kawan2 rapat...so i use the 3rd option, which is my 'abe klate'..

My abe said to me: "SOLAT ITU AMATLAH PENTING yang, TOLONGLAH...TOLONGLAH TUNAIKAN.. xtakut azab neraka ke?"...n bla bla bla...
he always said that to remind me whenever i am too lazy nak solat...

Mudah-mudahan berjaya dlm membaiki diri sendiri...saya dan juga kamu..